Gezond blijven

Gezond eten en drinken

Gezond eten moeilijk? Niet per se! Een kleine verandering in uw eetpatroon kan al gezond zijn: bijvoorbeeld geen wit brood meer eten maar volkorenbrood. Met de Schijf van Vijf kunt u bekijken welke gezonde voeding bij u past. Elke stap in de goede richting telt.

Schijf van Vijf

Om gezond eten makkelijker te maken heeft het Voedingscentrum de Schijf van Vijf bedacht. Hierin staan 5 groepen voedingsmiddelen. Het is gezond om elke dag uit elke groep voedingsmiddelen een portie te eten.

Vijf voedingsgroepen

De groepen uit de Schijf van Vijf zijn:

  1. Groente en fruit
  2. Brood, granen, pasta, rijst, aardappelen
  3. Zuivel, noten, vis, peulvruchten, vlees en ei
  4. Vetten en olie
  5. Dranken: water, melk, koffie en thee

Kijk bij de tips voor gezond eten voor meer informatie over de verschillende voedingsmiddelen.

Eet gevarieerd

Eet gevarieerd; neem niet steeds hetzelfde. Er bestaat geen enkel voedingsmiddel waar alle voedingsstoffen in zitten die een mens nodig heeft. Wissel dus zoveel mogelijk af. Zo krijgt u genoeg voedingsstoffen binnen.

Eet niet te veel, beweeg voldoende

Eet niet meer dan u nodig heeft en beweeg voldoende. Zo loopt u minder kans op overgewicht. Wilt u weten wat voor u een geschikte portie is, dan kunt u op de website van het Voedingscentrum kijken. Het helpt ook als u weinig voedingsmiddelen eet die buiten de Schijf van Vijf staan.

Maak gezond eten makkelijk

Gezond eten is vaak lastig omdat ongezond eten zo makkelijk is. Of omdat ongezonde gewoontes lastig te verbreken zijn. U kunt voor uzelf bedenken hoe u het makkelijker kunt maken om gezond te eten. In de tekst over het veranderen van eetgewoontes vindt u hierover meer informatie. Op de website van het Voedingscentrum vindt u ook veel tips.

Eet duurzaam

Gezond eten kan ook goed zijn voor het milieu: plantaardige producten zijn gezond, maar ook minder belastend voor het milieu dan dierlijke producten. Verder is het advies om te kopen en eten wat u nodig heeft. Niet meer. Zo hoeft u geen voedsel weg te gooien.

Eet veilig

Ga hygiënisch om met eten.

  • Let op de houdbaarheidsdatum. Koop bederfelijke producten als laatste.
  • Was uw handen regelmatig en met zeep.
  • Houd klaargemaakt eten apart van rauw voedsel. Gebruik hiervoor aparte snijplanken en messen.
  • Verwarm uw eten goed door. Vooral vlees, kip, eieren en vis. Maak kliekjes en soep stomend heet en schep goed om.
  • Bewaar bederfelijke producten in de koelkast op 4 graden Celsius. Bewaar restjes in een goed afgesloten bakje en eet ze binnen 2 dagen op.

Meer tips vindt u bij het RIVM en het Voedingscentrum.

Organisaties