Gezond blijven

Ondergewicht

Heeft u ondergewicht, dan weegt u minder dan gezond voor u is. Door goed te eten komt u langzaam weer op het juiste gewicht. Valt u in korte tijd veel af? Neem dan contact op met uw huisarts.

Ondergewicht berekenen

Wilt u weten of u ondergewicht heeft? Reken dan uit of uw gewicht gezond is.

Ondervoeding herkennen

Ondervoeding ontstaat als iemand te weinig energie en voedingsstoffen binnenkrijgt. Vooral ouderen en zieken lopen het risico ondervoed te raken. Iemand die ondervoed is:

  • is in een paar weken enkele kilo's afgevallen
  • voelt zich moe en futloos
  • kan zich duizelig voelen

Ga naar de huisarts, als u denkt dat u ondervoed bent.

Gezond gewicht krijgen

U kunt zelf veel dingen doen om weer aan te komen. Dit zal waarschijnlijk wel wat tijd kosten. Hieronder vindt u een aantal tips.

Regelmatig eten

Probeer te beginnen met regelmatig te eten. Plan in elk geval 3 vaste eetmomenten. Lukt het niet om dan genoeg te eten, plan er dan meer: eet 4, 5 of 6 keer iets.

Informatie over gezond eten

  • Ga na of u gezond en genoeg eet. Op Thuisarts.nl vindt u tips en adviezen.
  • Op de website van het Voedingscentrum vindt u tips voor gezond aankomen.

Eiwitten eten

Eiwitten zijn nodig om spieren op te bouwen. Eiwit zit in vlees, vis, vleesverangers, ei, melk, soja, peulvruchten en noten. Er zijn ook speciale gebakjes met extra eiwitten. Voor mensen met weinig eetlust kan zo'n gebakje een uitkomst zijn.

Samen eten

Samen met anderen eten kan helpen. Omdat u dan niet zelf hoeft te koken bijvoorbeeld. En omdat het eten dan gezelliger is.

Makkelijk koken

Maak het uzelf makkelijk met koken. U kunt de kooktips eens bekijken om ideeën op te doen. U kunt ook (af en toe) gebruik maken van een maaltijdvoorziening.

Gezond eten in huis halen

Zorg dat u altijd voldoende gezond eten op voorraad heeft. Heeft u moeite om zelf uw boodschappen te doen, dan kunt u dit misschien met hulp van anderen doen. Bijvoorbeeld een familielid. Of een vrijwilliger. U kunt ook een boodschappendienst inschakelen.

Tips

  • Een glas vruchtensap of wat stukjes fruit kunnen de eetlust opwekken.
  • Beweging is goed voor de eetlust.
  • Bouillon kan de eetlust ook op gang brengen.
  • Probeer eens een nieuw recept.

Huisarts of diëtist

Lukt het niet goed om aan te komen? Dan kunt u naar uw huisarts gaan, of hulp vragen van een diëtist.

Zie ook