Gezond blijven

Slaapproblemen

Slaapproblemen zijn bijvoorbeeld:

  • moeilijk in slaap kunnen komen
  • lang wakker liggen
  • veel te vroeg wakker worden
  • vaak wakker worden

U kunt flink last hebben van dergelijke slaapproblemen: u bent overdag moe en prikkelbaar en u kunt zich niet goed concentreren. U kunt ertegenop gaan zien om naar bed te gaan, want u kunt toch niet slapen. En daardoor komt u opnieuw moeilijk in slaap.

Oorzaken van slapeloosheid

Soms is het lastig te bepalen wat de oorzaak van slaapproblemen precies is. Het kan ook gaan om een combinatie van oorzaken. De volgende oorzaken komen veel voor:

  • stress of spanningen
  • lichamelijke klachten, zoals pijn, jeuk, kramp, benauwdheid, hoesten, vaak moeten plassen, hartkloppingen enzovoort
  • psychische klachten zoals angst of depressie
  • dementie: mensen met deze ziekte kunnen een omgekeerd dag- en nachtritme ontwikkelen

Gewoontes die meespelen

Sommige gewoontes of omstandigheden kunnen de oorzaak zijn van slapeloosheid of ervoor zorgen dat het niet overgaat:

  • onregelmatige slaaptijden, bijvoorbeeld door veel vliegen of werken in ploegendiensten
  • te vroeg naar bed gaan of te laat opstaan
  • overdag slapen
  • koffie drinken
  • een zware maaltijd eten vlak voor het slapengaan
  • voor het slapengaan naar een smartphone, tablet of beeldscherm kijken
  • alcohol drinken
  • gebruik van bepaalde medicijnen en drugs
  • veel inspanning voor het slapengaan, bijvoorbeeld werk of intensief sporten

Slaapstoornissen

In sommige gevallen kan een slaapstoornis de oorzaak zijn van het probleem. Bijvoorbeeld slaapapneu (ademhaling stopt ’s nachts af en toe) of rusteloze benen. Op de website van de Hersenstichting vindt u meer informatie over slaapstoornissen.

Goede slaapgewoontes aanleren

U kunt zelf veel doen om beter te slapen. Vaak helpt het wanneer u bepaalde gewoontes aanpast. Kijk bij de slaaptips voor adviezen hoe u dat aanpakt. Uiteindelijk werken goede slaapgewoontes beter dan slaapmiddelen.

Naar de huisarts

Daarnaast kunt u naar uw huisarts gaan voor advies over uw slaapproblemen. Hij of zij zal met u nagaan wat de oorzaak is van uw slaapproblemen en dit probleem zo nodig behandelen.

Uw huisarts kan u slaapmiddelen voorschrijven. Houd u er wel rekening mee dat slaapmiddelen nadelige bijwerkingen kunnen hebben. Uw huisarts en apotheker geven u informatie over uw medicijnen.

Praten over uw zorgen

Denkt u dat uw slaapproblemen vooral voortkomen uit gepieker, dan kunt u misschien met iemand over uw zorgen praten. Wat houdt u zo bezig dat u er niet van kunt slapen? De zorgen van u af praten kan u helpen.

Lukt dat niet met een bekende? Dan kunt u met een hulplijn bellen, bijvoorbeeld:

U kunt ook een keer binnenlopen bij maatschappelijk werk.

Slaapcursussen

U kunt nagaan of er in uw omgeving slaapcursussen of slaaptherapie gegeven worden. Sommige thuiszorgorganisaties en instellingen voor geestelijke gezondheidszorg (GGz) organiseren die. Daarnaast zijn er oefentherapeuten die therapie bij slaapproblemen aanbieden.

U kunt ook zelf online aan de slag gaan met gratis de training Beter Slapen.

Uw huisarts kan u verder adviseren over de mogelijkheden voor een slaapcursus of slaaptherapie.

Slaapmiddelen

Als u slaapmiddelen gebruikt en u moeite heeft om daarmee te stoppen, kunt u daarvoor online hulp krijgen, via Benzo de Baas. Het is ook altijd verstandig om in zo'n geval de huisarts te raadplegen.